تبلیغات
**** گروه علوم تجربی دوره عمومی استان گیلان**** - آموزش طراحان سوال

**** گروه علوم تجربی دوره عمومی استان گیلان****

گیلان سرسبز، با تلاش گیلانیان سربلند باشی

 

برای دسترسی به کلیه مطالب به صورت طبقه بندی شده، اینجا راکلیک فرمایید

جهت گفتگوی علمی و آموزشی و دیدن تجربیات دیگران اینجا را کلیک فرمایید

برای مشاهده وبلاگ های ثبت شده برای مسابقه طراحی وبلاگ اینجا را کلیک فرمایید

برای مشاهده و یا دانلود انیمیشن های آموزشی اینجا را کلیک فرمایید

برای دانلود پاور پوینت های علمی و آموزشی اینجا را کلیک فرمایید

برای دریافت و استفاده از نمونه سوال طبقه بندی شده، اینجا را کلیک فرمایید

آموزش طراحان سوال

 

آموزش طراحان سوال

نکات فنی در طراحی سوالات امتحانی

   مقدمه :

 ارزشیابی و امتحانات نقش مهمی را در بهبود فرایند یاد دهی
( یاد گیری ) ایفا می نمایند . ابزارهای متعددی در اجرای ارزشیابی پیشرفت تحصیلی مورد استفاده قرار می گیرد که سوال های امتحانی به عنوان مهم ترین و کاربردی ترین آن ها در نظام آموزشی مورد استفاده دانش آموزان ، معلمان ودست اندرکاران امر آموزش و پرورش قرارمی گیرد . ....

آموزش طراحان سوال

نکات فنی در طراحی سوالات امتحانی

   مقدمه :

 ارزشیابی و امتحانات نقش مهمی را در بهبود فرایند یاد دهی
( یاد گیری ) ایفا می نمایند . ابزارهای متعددی در اجرای ارزشیابی پیشرفت تحصیلی مورد استفاده قرار می گیرد که سوال های امتحانی به عنوان مهم ترین و کاربردی ترین آن ها در نظام آموزشی مورد استفاده دانش آموزان ، معلمان ودست اندرکاران امر آموزش و پرورش قرارمی گیرد .

  آموزش معلمین طراح سوال و آشنا نمودن آن ها به شیوه های علمی طراحی سوالات امتحانی ( داخلی و نهایی ) از نیازهای ضروری می باشد.  لازم است که به منظور کیفیت بخشی به ارزشیابی پیشرفت تحصیلی و کارایی نظام ارزشیابی دبیران وطراحان سوال آموزش لازم را فراگیرند تانسبت به طراحی سوالات علمی و فنی اقدام نمایند .

 

نکات فنی در طراحی سوالات امتحانی

  1) در طراحی سوال ویژگی های دانش آموزان از قبیل سطح سنی ، توانایی ها و استعداد ها ، پایه تحصیلی و .....  درنظر گرفته شود .

2) در طراحی سوالات امتحان شرایط عمومی دانش آموزان امکانات ، منابع ، تجهیزات ، نیروی انسانی و..... مد نظر قرار گیرد .

3) طراحی سوالات بر اساس بارم بندی و بودجه بندی کتاب درسی صورت پذیرد.

4) اهداف آموزشی امتحان مشخص گردد .

5) جدول مشخصات آزمون باتوجه به موارد زیر تهیه شود :

 . درج اهداف و محتوا در جدول

 . درج طبقات حیطه شنلختی در جدول

 . مشخص نمودن انواع سوالات آزمون

 . مشخص نمودن تعداد سوالات امتحان

6) سوالات امتحانی یاید میزان تحقق اهداف آموزشی را ارزیابی کند .

7) صورت سوال روشن ، واضح و شیوا باشد .

8) سوال مختصر ، ساده و سلیس نوشته شود .

9) سوال طوری تهیه شود که به طور مستقیم به هدف مورد اندازه گیری مربوط باشد .

10) سوال باید مضوع مهمی را مورد سنجش قرار دهد .

11) زمان مناسب پاسخگویی به هر سوال با توجه به قدرت متوسط دانش آموزان محاسبه و قید شود .

12) سوالات از نظر آیین نگارش و رسم الخط واضح و مشخص باشد و در آن علایم دستوری و نقطه گذاری دقیقاً رعایت گردد .

13) سوال و جواب از نظر علمی ، آیین نگارش ، زمان پاسخ گویی ، بارم باز بینی شود تا خطا به حداقل برسد .

14) در سوال هایی که هدف ارزشیابی میزان فهم دانش آموزان است و نه دقت محاسباتی ، از اعداد ساده استفاده شود .

15) پاسخ ( راهنمای تصحیح ) هر سوال به طور دقیق و کامل به همراه ریز نمرات متعلقه نوشته شود واز ارجاع به صفحات کتاب خودداری شود .

16) حتی الامکان توضیحات ضروری در متن سوال آورده شود و در داخل پرانتز درج نگردد .

17) متن سوال برای همه دانش آموزان یک مفهوم را القا کند .

18) انتظار خود را از دانش آموز مشخص نموده ودر صورت لزوم واحد مقیاس ، میزان دقت مورد انتظار در پاسخ گویی بیان شود .

19) در صورتی که مسأله ای ، راه حل های مختلف داشته باشد ، بایستی بدان اشاره و موضوع در راهنمای تصحیح نوشته شود .

20) حتی الامکان از به کار بردن کلمات منفی در متن سوال خودداری شود و در صورت ضرورت ، کلمات  منفی مشخص گردند .

21) از به کار بردن کلمات منفی در منفی پرهیز شود .

22) در طراحی سوال سطوح مختلف  ارزشیابی ( آسان ، متوسط بالا ، متوسط پایین ، دشوار ) مد نظر قرار گیرد .

 . سوالی دشوار محسوب می گردد که تا 25 درصد دانش آموزان بتوانند به آن پاسخ صحیح بدهند .

 . سوالی متوسط بالا محسوب می شود که تا 25 تا 50 درصد دانش آموزان بتوانند به آن پاسخ صحیح بدهند .

 . سوالی متوسط پایین محسوب می شود که تا 50 تا 75 درصد دانش آموزان بتوانند به آن پاسخ صحیح بدهند .

 . سوالی آسان محسوب می شود که تا 75 درصد دانش آموزان بتوانند به آن پاسخ صحیح بدهند .

23) طراحی سوالات بایستی با توجه به ماهیت هر درس انجام گیرد .

24) حتی الامکان از اصطلاحات ،مفاهیم و علایم به کار برده شده در کتاب استفاده شود .

25) نمره هر سوال متناسب با پاسخ درست آن سوال باشد .

26) نمره هر سوال با توجه به موارد ذیل در نظر گرفته شود :

 . ارزش نمره ای هر سوال کمتر از 25/. نباشد .

 . در مواردی که سوال دارای چند پرسش است ، نباید ارزش نمره ای هر قسمت کمتر از 25/. تعیین شود . 

 . هنگام ارزش گذاری سوالات توجه کافی معمول گردد تا نمره هر سوال قابل قسمت به تعداد پاسخ های سوال باشد .

 . نمره هر سوال نباید از نمره ی اختصاص داده شده به آن بخش از نظر بودجه بندی بیشتر باشد .

27) سوالات بر اساس سطوح یادگیری بلوم طراحی شود . به خصوص در بخش حیطه شناختی به طبقات دانش ،درک و فهم ، تجزیه و تحلیل ، ترکیب و ارزشیابی توجه شود . به گونه ای که تعداد سوالات در هر یک از سطوح متناسب با اهداف رفتاری و بودجه بندی کتاب درسی باشد .

28) سوالات بایستی تمام فصول کتاب را به طور منطقی تحت پوشش قرار دهد .

۲۹) سوالات آزمون باید نمونه کاملی از اهداف آموزشی کتاب درسی باشد  .   

۳۰)هنگام به کار بردن واژه هایی مثل بررسی کنید ، مقایسه کنید و .......  ملاک پاسخ گویی مشخص باشد .

۳۱) سوالات باید به گونه ای طرح شوند  که از نظر علمی بین متخصصین در پاسخ گویی اختلافی نباشد .

۳۲) بهتر است صورت سوال یا مسأله از پاسخ آن طولانی تر نباشد .

۳۳) در طرح سوال در سطوح بالای حیطه شناختی نباید کلمه به کلمه از روی متن  درس نوشته شود .

۳۴) سوالاتی که دانش آموز برای پاسخ گویی به آن به ابزار و وسایل خاصی نیاز دارد باید دقیقاً توسط طراح آن درس مشخص گردد .

۳۵) سوال ها مستقل از یک دیگر طرح شوند تا جواب دادن به یک سوال ، دادن پاسخ به سوال های دیگر کتاب نباشد .

۳۶) سوالاتی که دارای چند قسمت می باشد ، باید به گونه ای طراحی شوند که اگر دانش آموز نتواند به یکی از قسمت ها پاسخ دهد از پاسخ دادن به بقیه قسمت ها محروم نگردد .

37) از توضیحات غیر ضروری و گمراه کننده در متن سوال خودداری شود .

38) در طراحی سوالاتی که مبتنی بر عقاید شخصی است ،از دانش آموز خواسته شود تا دلایل و شواهد خود برای عقیده یا طرز فکر خود ارایه کند .

39) در سوال هایی که جواب کوتاه دارند (بله ـ خیر ) با کلماتی مانند چرا وچگونه تکمیل شود .

40) در صورتی که رسیدن تدریجی به یک هدف ویا بخش های یک سوال به یک هدف کلی مربوط باشد ، نسبت به طرح سوالات چند مرحله ای اقدام شود .

41) عبارتی از سوال ،راهنمای پاسخ صحیح برای همان سوال، یا دیگر سوالات نباشد .

42) حتی الامکان از به کار بردن واژه های چه کسی ، چه وقت ، کجا و .... خودداری شود وبه جای آن از کلماتی نظیر چرا ، چگونه وبه چه دلیل استفاده شود .    

43) اگر سوالی برای رسیدن به جواب صحیح ،راه حل های مختلفی داشته باشد در راهنمای تصحیح به آن اشاره شود .

44) به مشخصات ظاهری سوال (زیبایی ، تراکم سوال ها ، خط نگارشی ، وضوح نمودار و اعداد، شکل و .... ) توجه شود .

45) چنانچه از نظر تعداد سوال محدودیتی وجود دارد ، از یک مفهوم ، سوال تکراری داده نشود .

46) حتی الامکان ترتیب سوالات با توجه به ترکیبی از موارد زیر تنظیم شود :

 . گروه بندی انواع سوال ها

 . آسان به دشوار

 . به ترتیب مفاهیم عنوان شده در فصل های کتاب درسی

 . به ترتیب سطوح حیطه شناختی

47) در چینش سوالات ، اولین سوال یک سوال ساده باشد .

48) راهنمای لازم و دستور العمل برای جلو گیری پاسخ به سوالات ارایه گردد و با توجه به نوع سوال ، وسایل مورد استفاده (ماشین حساب ، خط کش و ... ) زمان ، محل پاسخ ، نوع قلم مورد استفاده و ... مشخص گردد .

49) فضای مناسب برای پاسخ لازم پیش بینی شود .

50) تعداد سوالات کوتاه پاسخ و گسترده پاسخ متناسب باشد .

51) در طراحی سوالات به واژه ها ، عبارات ، ارقام و مسایل کم اهمیت تأکید نشود ، بلکه ملاک اصلی هدف های آموزشی کتاب درسی باشد .

52) در طرح سوال به کار بردن جملات طول انی ، کلمات غیر مصطلح و مبهم و ضمایری که مراجع آن ها مشخص نیست باید پرهیز شود .

53) در مواردی که سوال دارای شکل یا پاسخ های کوتاه ومتعدد باشد نمره آن سوال نیز به طور مجزا ، جزء به جزء تهیه وتنظیم شود .

54) سوالات باید لز محتوای کتاب درسی طراحی شود و از پا ورقی ها ، مقدمه ، حذفیات ، بخش های مطالعه آزاد سوال طرح نگردد .

55) در برگه آزمون نمره پاسخ هر سوال به تفکیک در سمت چپ ورقه و مقابل هر سوال در ردیف مربوط قید شود .

56) در برگه آزمون ریز نمرات و جمع کل نمره ی آزمون منطبق با قوانین و مقررات باشد .

57) زمان پاسخ دهی به سوالات آزمون متناسب با قدرت متوسط دانش آموزان تعیین گردد .

58) اگر سوالات در بیش از یک صفحه تایپ شده باشد ، اولاً صفحات شماره گذاری شده و ثانیاً در پایان صفحه عبارت (بقیه در صفحه .... ) درج گردد.

59) سوالات رفتار و خصیصه معینی را که آزمون به منظور اندازه گیری آن ساخته شده آست را اندازه بگیرد .

60) در سوال ها ی کامل کردنی که برای ارزشیابی پیشرفت تحصیلی به کار می روند ، تعداد زیادی جای خالی منظور نشود .

61) جای خالی سوال های کامل کردنی تا آنجا که ممکن است در قسمت پایانی سوال قرار گیرد .

62) در صورت امکان ، مسایل پیچیده وچند مرحاه ای به تعدادی مسأله یک مرحله ای ساده تقسیم شود .

63) از کاربرد کلماتی چون ، همه ، بعضی وقت ها ، غالباً و هرگز در سوالات صحیح و غلط خودداری شود .

64) در سوال های صحیح و غلط سعی شود طول سوال های صحیح و طول سوال های غلط هم اندازه باشد .

65) در طرح سوالات جور کردنی فهرست پاسخ ها باید به طور منطقی مرتب شوند .

66) در طرح سوالات چند گزینه ای ، طول گزینه درست باید در سوالات مختلف تغییر کند .

67) سوالات آزمون باید به زبانی نوشته شود که در حد درک و فهم دانش آموزان باشد .

68) از دادن سوال های انتخابی خودداری شود .

69) اگر سوال ها ی آزمون نیاز به تفکر ، جدول بندی و ترسیم داشته باشند برای امتحان وقت اضافه در نظر گرفته شود .

70) تعداد سوالات یک آزمون را با توجه به جمیع شرایط دانش آموزان ، محتوای کتاب ،آب و هوا ، تجهیزات و امکانات و .... تعیین گردد .     

منبع : اداره کل سنجش و ارزشیابی تحصیلی



How much does it cost for leg lengthening?
دوشنبه 27 شهریور 1396 03:30 ق.ظ
Hello it's me, I am also visiting this web page regularly,
this site is in fact fastidious and the people are really sharing fastidious thoughts.
How you can increase your height?
یکشنبه 12 شهریور 1396 08:49 ب.ظ
Every weekend i used to go to see this web page, for the reason that i want enjoyment, as this this web page conations truly
good funny material too.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


برای دسترسی به کلیه مطالب به صورت طبقه بندی شده، اینجا راکلیک فرمایید