تبلیغات
**** گروه علوم تجربی دوره عمومی استان گیلان**** - یادگیری الكترونیك با استفاده از فناوری اطلاعات

**** گروه علوم تجربی دوره عمومی استان گیلان****

گیلان سرسبز، با تلاش گیلانیان سربلند باشی

 

برای دسترسی به کلیه مطالب به صورت طبقه بندی شده، اینجا راکلیک فرمایید

جهت گفتگوی علمی و آموزشی و دیدن تجربیات دیگران اینجا را کلیک فرمایید

برای مشاهده وبلاگ های ثبت شده برای مسابقه طراحی وبلاگ اینجا را کلیک فرمایید

برای مشاهده و یا دانلود انیمیشن های آموزشی اینجا را کلیک فرمایید

برای دانلود پاور پوینت های علمی و آموزشی اینجا را کلیک فرمایید

برای دریافت و استفاده از نمونه سوال طبقه بندی شده، اینجا را کلیک فرمایید

یادگیری الكترونیك با استفاده از فناوری اطلاعات

 

یادگیری الكترونیك با استفاده از فناوری اطلاعات

در 10 سال گذشته با رشد و توسعه نقش فناوری اطلاعات (IT) در كشور ما و با توجهی كه به آماده كردن بسترهای لازم برای توسعه آن...........
یادگیری الكترونیك با استفاده از فناوری اطلاعات

در 10 سال گذشته با رشد و توسعه نقش فناوری اطلاعات (IT) در كشور ما و با توجهی كه به آماده كردن بسترهای لازم برای توسعه آن شده است، این پدیده در آموزش و پرورش نیز جای خود را باز كرده و به خوبی خودنمایی می‌كند.

اینكه این موضوع چه مقدار تأثیرگذار بوده، قابل اندازه‌گیری نیست. ولی می‌توان به جرأت گفت كه از معدود پدیده‌هایی است كه در عمر كوتاه خود توانسته تأثیر گسترده‌ای بگذارد و توجه بسیاری را به‌خود معطوف كند.

كشور ما نیز به‌دلیل تعاملی كه با محیط پیرامون خود دارد، از تحولات جهانی بی‌نصیب نیست و با توجه به رویكرد جهانی در مباحثی مثل آموزش برای همه، آموزش مادام‌العمر، آموزش برای زندگی بهتر، می‌بایست از روش‌های خاصی برای تحت پوشش درآوردن هر چه بیشتر جمعیت لازم التعلیم و یا افزایش كیفیت آموزش و پرورش و یا حتی كاهش هزینه‌های آموزش استفاده كند.

در حال حاضر رویكردی به سوی استفاده از فناوری در آموزش (تدریس دبیران) به‌وجود آمده كه آهسته و انبوه كار خود را به پیش می‌برد. نمود این رویكرد برگزاری جشنواره‌های تولید محتوای الكترونیكی در آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و همچنین جشنواره‌های روش تدریس با استفاده از IT است كه در دوره متوسطه و در دروسی مثل شیمی و جغرافی توسط وزارت آموزش و پرورش در حال اجراست. از جمله اهداف مشترك اجرای این جشنواره‌ها عبارتند از: ترغیب، تشویق و ایجاد باور در بین معلمان در امر استفاده از نرم افزارها و تولید محتوای الكترونیكی، توسعه و گسترش فرهنگ تولید محتوای الكترونیكی و استفاده از IT در فرایند یاددهی و یادگیری. این موضوع می‌تواند علائمی باشد برای اینكه نقطه اوج تلفیق IT در آموزش و به‌‌كارگیری خردمندانه آن توسط معلمان و دبیران است. پس معلمان در به‌كارگیری فناوری اطلاعات نقش محوری دارند.

در مورد به كارگیری IT در آموزش و پرورش بحث‌های زیادی شده و عموماً از IT به‌عنوان یك ابزار تكنیكی برای بالابردن سطح آموزش سخن رفته است. این امر نكته روشن و قابل توجهی را پیش روی ما قرار می‌دهد كه نیاز مبرم به پیشرفت و حرفه‌ای شدن معلمان در زمینه IT دارد.

برای ایجاد یادگیری‌های مؤثر، جایی كه فناوری در اختیار اهداف یادگیری در مدرسه است، تنها معلمان هستند كه در مواقعی حساس مبتنی بر پایه احتیاجات و شیوه‌های یادگیری دانش‌آموزان، تكنیك‌های IT را در برنامه‌ریزی تحصیلی به كار می‌برند.

این معلم است كه برای آموزش و تدریس می‌بایست از نمودهای فناوری استفاده كند، بنابراین باید روش‌های تدریس با رویكردهای جدید را تجربه كرد، آنها را مستند كرد و نشر داد.

شواهد نشان می‌دهد وقتی كه معلمان دانش خود را در زمینه موضوع درس و شیوه یادگیری دانش‌آموز به كار می‌بندند، به‌كارگیری فناوری اطلاعات بیشترین اثر مستقیم را بر پیشرفت شاگردان دارد. هنگامی كه دانش‌آموزان در فهم و درك خود در به‌كارگیری نرم افزاری خاص در كار فردی یا گروهی یا كلاسی به كنجكاوی (تردید) كشیده می‌شوند، شاهد این پیشرفت خواهیم بود. در مورد اثرات به‌كارگیری فناوری اطلاعات در كار دانش‌آموزان و ارائه كار آنها، پژوهش‌های كمی صورت گرفته است.

دامنه كاربردهای آموزشی IT بسیار وسیع است. در یك طرف آن فعالیت‌های بسیار محدود است كه عمدتاً بر پایه روش‌های سنتی قرار دارد و در طرف دیگر آن، تغییرات اساسی در رویكردهای تدریس قرار می‌گیرد. به‌عنوان مثال، بعضی از معلمان از وایت برد تعاملی (interactive whiteboard) در نمایش دادن محتوا و نظریات در مباحث كلاسی به روش سنتی استفاده می‌كنند، در حالی كه معلمان دیگر اجازه می‌دهند دانش‌آموزان برای نشان دادن نمایشنامه‌هایی كه خودشان طراحی و فیلمبرداری كرده‌اند، در كلاس از این وسیله استفاده كنند.

مطالعات نشان می‌دهد مؤثرترین كاربرد (IT) آن است كه معلم و برنامه‌های نرم افزاری، فهم و فكر دانش‌آموز را به چالش می‌كشاند و این كار از طریق شركت تمامی دانش‌آموزان در بحث كلاسی با استفاده از وایت‌برد تعاملی و یا كار دانش‌آموزان با رایانه به‌صورت فردی و گروه‌های دونفره صورت می‌گیرد. اگر معلم مهارت سازماندهی دانش‌آموزان را بر مبنای فعالیت‌هایی مبتنی بر فناوری اطلاعات داشته باشد، آنگاه كارایی كلاسی و فردی دانش‌آموزان می‌تواند به موازات هم مؤثر باشد.

به كارگیری فناوری اطلاعات (IT) توسط دانش‌آموزان به‌صورت دونفره، گروهی یا كلاسی، (مثلاً استفاده از وایت‌برد تعاملی) معلمان را قادر می‌سازد تا از طریق گوش دادن به توضیحات دانش‌آموزان، بازخوردهای فراوانی را به دست آورند. از این نكته، معلمان می‌توانند دید عمیق‌تری را از پیشرفت دانش‌آموزان و شناخت آنها به دست آورند. مشاركت دانش‌آموزان به‌صورت دونفره یا تیمی در استفاده از منابع فناوری اطلاعات، در موضوعات به‌خصوصی باعث می‌شود آنان بتوانند فهم یكدیگر را از یادگیری به چالش بكشند و از طریق مشاركت، مطالب بیشتری را فراگیرند.

مدارك جامعی مبنی بر تأثیر یا كمك كردن فناوری اطلاعات (IT) روی پیشرفت دانش‌آموزان وجود دارد. این مدارك نشان می‌دهد كه این ویژگی و مزایا،  به روشی كه معلم برای انتخاب كردن سازماندهی استفاده از منابع فناوری اطلاعات اتخاذ می‌كند، بستگی دارد و این فعالیت‌ها با كارهای كلاسی و فعالیت‌های خارج كلاس تلفیق می‌شود. در حال حاضر، انواع منابع فناوری اطلاعاتی موجود و در دسترس نشان می‌دهد كه به‌كارگیری فناوری اطلاعات همیشه روی اهداف ویژه‌ای از برنامه درسی متمركز است.

مطالعات انجام شده ثابت كرده است ورود فناوری اطلاعات در آموزش نه یك جریان سخت‌افزاری بلكه روندی نرم‌افزاری است. به‌طور كلی ورود سخت افزار بدون تدارك تمهیدات لازم كه مهم‌ترین آنها بستر‌سازی‌ فرهنگی است، قطعا به ناكامی منجر خواهد شد. توسعه فناوری اطلاعات در زمینه‌های مختلف و به‌خصوص در قسمت آموزش از جمله مسائلی است كه تمامی كارشناسان به آن روی آورده‌اند. اما در عین حال صاحب‌نظران اعتقاد دارند كه در حیطه آموزش اگر معلمان با فناوری اطلاعات احساس مشاركت نكنند، مطمئنا توسعه فناوری اطلاعات در این زمینه دچار مشكل خواهد شد.

نقش حیاتی فناوری الكترونیكی در آموزش و پرورش

یادگیری الكترونیكی زاییده چرخه تحولات سریع و رو به گسترش فناوری‌های نو به مفهوم واقعی آن است. تاكنون تعاریف متفاوتی از یادگیری الكترونیكی ارائه شده است. یادگیری الكترونیكی به وسیله اینترنت صورت می‌گیرد، با جدیدترین اطلاعات همراه است و مجموعه‌ای از روش‌های آموزشی را در برمی‌گیرد (آموزش‌های مجازی، همكاری دیجیتال، شبیه‌سازی‌). فراگیر محور است و به ویژگی فردی او توجه دارد. نهایتاً قابلیت انجام دادن فرایندهای اداری و مدیریتی از قبیل: ثبت‌نام، پرداخت شهریه، نظارت بر روند اجرای فعالیت‌های یادگیرنده، تدریس و اجرای ارزشیابی از راه دور را فراهم می‌كند.

به‌طور كلی، یادگیری الكترونیكی به آن نوع یادگیری گفته می‌شود كه در محیط شبكه به وقوع می‌پیوندد و در آن مجموعه‌ای از فناوری چند‌رسانه‌ای، فرارسانه‌ای و ارتباطات از راه دور به خدمت گرفته می‌شود و نوعی یادگیری است كه در محیط اینترنت صورت می‌گیرد و با بهره‌گیری از فناوری شبكه تسهیل می‌شود.

این نوع یادگیری كه به استفاده از فناوری آموزشی اشاره دارد  تأكید می‌كند كه در فضای مسقف كلاس درس، معلمان از رسانه‌های سنگین آموزشی اعم از رایانه‌های عمومی، شخصی، سی دی‌ها، دیسكت‌ها، سایت‌های اینترنت، ای‌میل و حتی نانو فناوری در فرایند یاددهی استفاده كنند تا یادگیری را تسهیل كرده و موجبات ارتقای سطح علمی فراگیران را فراهم آورند. این روش یادگیری برای شاگردان از آن جهت كارآمد و اثربخش است كه بازدهی تحصیلی و فعالیت آموزشی آنان و عملكرد و تدریس و رفتار كلاسی معلمان را بهبود می‌بخشد.

برای اینكه بتوان به فراگیران كمك كرد تا به سطوح عالی حیطه شناختی علوم برسند، لازم است علاوه بر آشنایی با دیگر شیوه‌های نوین تدریس، زمینه استفاده از رسانه‌های سنگین آموزشی و شبكه‌های نرم‌افزاری درون كلاسی و برون كلاسی، اقدامات زیر صورت گیرد:

۱- برگزاری كلاس‌های آموزش ضمن خدمت برای معلمان، گردهمایی علمی- آموزشی، همایش‌های تخصصی، برگزاری جشنواره‌های الگوی تدریس برتر و جلسات ادواری تخصصی حوزه‌ای و رشته‌ای، تا آنان با روش‌های فناوری اطلاعات (فناوری اطلاعات) و آموزش و پرورش تطبیقی كشورهای پیشرفته آشنا شوند و ترس آنها برای استفاده از رایانه در كلاس درس كاهش یابد و پاسخگوی ضرورت‌های قرن بیست و یكم در عرصه آموزش و پرورش شوند.

۲- تشكیل كلاس‌های زبان انگلیسی و رایانه برای معلمان تا بتوانند با رایانه كار كنند و از متون علمی- تربیتی مؤلفان خارجی بهره‌مند شوند و از آخرین دستاوردهای آموزشی و پرورشی و پژوهشی مطلع شوند.

۳- تشكیل كلاس‌های زبان انگلیسی و رایانه برای دانش‌آموزان از دوره ابتدایی با استفاده از بازی‌های رایانه‌ای.

۴- تقویت فناوری نوین آموزشی در مدارس و اعطای كارت‌های رایگان اینترنت و ای‌میل به معلمان و شاگردان تا هم نوشته‌های خود را روی وب‌سایت بنویسند و هم مدارس سنتی به مدارس هوشمند تبدیل شوند.

۵- جایگزین كردن سی‌دی‌های آموزشی به جای كتاب‌های درسی و دیكشنری در نظام آموزشی.

۶- برگزاری مسابقات بین معلمان و همچنین بین دانش‌آموزان در زمینه زبان انگلیسی و رایانه.

۷- اجباری كردن درس مبانی كامپیوتر و انفورماتیك در دوره‌های تحصیلی راهنمایی و متوسطه به فراخور ظرفیت روانی و فكری دانش‌آموزان.

منبع: hamshahrionline.ir(زهره غفاری)          تهیه و تنظیم :سید یحیی صفوی



How long does Achilles tendonitis last for?
دوشنبه 27 شهریور 1396 05:23 ق.ظ
Thanks to my father who stated to me on the topic of this
website, this web site is really awesome.
What is limb lengthening surgery?
دوشنبه 16 مرداد 1396 04:24 ب.ظ
This design is wicked! You definitely know how to keep a reader amused.

Between your wit and your videos, I was almost moved to start my own blog (well, almost...HaHa!)
Wonderful job. I really loved what you had to say, and more than that,
how you presented it. Too cool!
How do you get Achilles tendonitis?
شنبه 7 مرداد 1396 09:25 ق.ظ
Hi there, just became alert to your blog
through Google, and found that it's truly informative.
I am gonna watch out for brussels. I will be grateful if you continue this
in future. A lot of people will be benefited from your writing.

Cheers!
BHW
جمعه 1 اردیبهشت 1396 04:12 ق.ظ
When I originally left a comment I seem to have clicked on the -Notify me when new comments are added- checkbox and
now whenever a comment is added I receive 4 emails with the
same comment. There has to be a way you are able to remove
me from that service? Kudos!
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


برای دسترسی به کلیه مطالب به صورت طبقه بندی شده، اینجا راکلیک فرمایید