تبلیغات
**** گروه علوم تجربی دوره عمومی استان گیلان**** - آشنایی با برخی مفاهیم بنیادی فیزیک(قسمت آخر)

**** گروه علوم تجربی دوره عمومی استان گیلان****

گیلان سرسبز، با تلاش گیلانیان سربلند باشی

 

برای دسترسی به کلیه مطالب به صورت طبقه بندی شده، اینجا راکلیک فرمایید

جهت گفتگوی علمی و آموزشی و دیدن تجربیات دیگران اینجا را کلیک فرمایید

برای مشاهده وبلاگ های ثبت شده برای مسابقه طراحی وبلاگ اینجا را کلیک فرمایید

برای مشاهده و یا دانلود انیمیشن های آموزشی اینجا را کلیک فرمایید

برای دانلود پاور پوینت های علمی و آموزشی اینجا را کلیک فرمایید

برای دریافت و استفاده از نمونه سوال طبقه بندی شده، اینجا را کلیک فرمایید

آشنایی با برخی مفاهیم بنیادی فیزیک(قسمت آخر)

 

آشنایی با برخی مفاهیم بنیادی فیزیک(قسمت آخر)

گوه

قرقره

آسانسورها

چرخ و محور

پیچ

اصطکاک

انرژی هسته ای

منابع

گوه

نیزه ها اولین سلاح های مردمان نخستین بودند . آنها نوک نیزه ها را با گرفتن بر روی آتش ، تیز و سخت می کردند . بعدها ،سلاحها و ابزارها از سنگهای سخت چون سنگ  چخماق ساخته شدند . این ابزارها آنقدر زمخت هستند که از دیگر سنگها قابل تشخیص نیستند و باستان شناسان آنها را از آن رو تشخیص داده اند که در کنار استخوان های دور ریخته  شده ی حیوانات یافت شده اند.

سرانجام بشر نخستین اولین تبر دستی را ساخت . او برای این منظور ، دو طرف یک سنگ  چخماق را لب پر کرد تا یک لبه ی برش تیز به دست آید . تبر دستی را در مشت می گرفتند و از آن برای از جا درآوردن ریشه ها،شکافتن بدن حیوانات شکار شده و شکافتن و تیز کردن چوب استفاده می کردند. تبر دستی، برای دوره ای طولانی از زمان ،به عنوان پیشرفته ترین ابزار ساخته شده توسط انسان عصر حجر باقی ماند

تبر دستی گوه مانند ، یک ماشین است که می تواند نیرویی قابل ملاحظه اعمال کند. هنگامی که بشر آن را به انتهای یک دسته ی چوبی بست،توانست با آن تنه ی درختان را قطع کند ، حیوانات را از پای درآورد و حتی صخره ها و سنگ ها را بشکافد.

 

 

 

 

 

قرقره

قرقره ماشین دیگری است که در حدود 800 سال قبل از میلاد در سرزمین آشور ابداع شد . این ماشین وسیله ای بود که به کمک آن بارهای سنگین را از زمین بالا می کشیدند و کشف آن برای خانه سازان اولیه پیشرفت بزرگی به شمار می رفت.

قرقره چرخی است که به راحتی در روی یک محور چرخش می کند . در محیط این چرخ شیاری وجود دارد که طناب یا نخ در آن می نشیند . یک انتهای طناب به بار وصل می شود و انتهای دیگر در دست جای می گیرد . حتما شما در محل ساختمان سازی کارگری را در حال کشیدن طناب قرقره دیده اید . او طناب را به سمت پایین می کشد و در سمت دیگر ، یک بار سنگین بالا برده می شود. پایین کشیدن طناب به مراتب راحت تر از بالا کشیدن بار است و در واقع نیز مزیت قرقره ی ساده آن است که جهت نیروی محرک را عوض می کند.

 

آسانسورها

بسیاری از ساختمانهای جدید ، به ویژه برجها ، هتلها و ادارات ، بسیار بلند هستند. پیمودن صدها پله ی این ساختمان ها کاری بسیار خسته کننده است. اما خوشبختانه آسانسورها طبقات مختلف را به هم مرتبط می سازد. قرقره هایی که با موتورهای الکتریکی کار می کنند، افراد را به نرمی و خیلی سریع از طبقه ی همکف یک ساختمان چند طبقه ، به بالاترین طبقه می رسانند. موتورهای الکتریکی در هر دو جهت کار می کنند طوری که آسانسور می تواند هم بالا رود و هم پایین آید. 

چرخ و محور

در حدود 600 سال قبل فردی از اهالی بین النهرین ، دست به یکی از بزرگترین اختراعات تاریخ بشر زد و چرخ و محور را اختراع کرد . او احتمالا ایده ی خود را از غلتک های چوبی گرفت و چرخی که ساخت برشی از مقطع تنه ی یک درخت بود که محوری چوبی از سوراخ وسط آن رد می شد. پس از آن ، تمام اقوام اولیه ، به استثنای سرخپوستان امریکا ،در زمان های مختلف چرخ را اختراع کردند . شاید دلیل این استثناء آن باشد که تا قرن شانزدهم که اسپانیایی ها به قاره ی امریکا قدم گذاشتند ، در آنجا اسب وجود نداشت. قبل از آن سرخپوستان بارهای خود را بر روی دو شاخه که به شکل Vبه هم متصل شده بودند ، بر روی زمین می کشیدند.

در حدود 3000 سال قبل از میلاد ، سفالگران از چرخ برای ساختن ظروف آشپزخانه استفاده کردند . آنها با پای خود یک چرخ چوبی سنگین را که به حالت افقی قرار داشت به حرکت درمی آوردند و به این ترتیب ، هر دو دستشان برای شکل دادن گل که بر روی یک چرخ کوچک تر می چرخید ، آزاد بود.

 

 

 

 

 

 

 

پیچ

پیچ در اندازه های مختلف موجود است و از آن برای انجام بسیاری از کارهای خانه استفاده می شود ، چرا که مواد- به خصوص چوب و فلز را به طریقی مطمئن و محکم به هم اتصال می دهد ؛ برای مثال ، قفسه های چوبی یا فلزی به وسیله ی پیچ به گچ یا آجر دیوار محکم می شوند. این قفسه ها می توانند بار سنگین کتابها را تحمل کنند.دلیل این مقاومت پیچ ها شکل ویژه ی آنها است. یک پیچ را بردارید و با دقت به قسمت مارپیچ آن مگاه کنید . مشاهده خواهید کرد که پیچ در واقع سطح شیبداری است که به دور یک مخروط فلزی پیچیده شده است.

در قرن سوم قبل از میلاد یکی از اولین ماشین های پیچ دار توسط«ارشمیدس» اختراع شد.  « ارشمیدس » که یکی از بزرگترین ریاضیدانان زمان خود محسوب می شد، ماشینی برای بالا کشیدن آب تازه از انبار یک کشتی که به « هیروی دوم » پادشاه « سیراکوس » تعلق داشت ، اختراع کرد . این ماشین از یک لوله ی آببندی شده تشکیل می شد که یک پیچ بزرگ را در درون خود جای می داد (چیزی شبیه به قسمت داخلی چرخ گوشت ). قسمت پایینی لوله در آب فرو می رفت. در انتهای دیگر لوله ، پیچ را توسط یک اهرم دستس می چرخاندند و به این ترتیب ، آب به درون تیغه های مارپیچ آن راه می یافت و بالا آورده می شود.

 

 

 

 

اصطکاک

اصطکاک برای تمام ماشین ها عاملی مزاحم است. هنگامی که پدال دوچرخه ی خود را فشار می دهید ، در حال غلبه بر نیروی اصطکاک هستید. این نیرو همانند ترمز میل دارد که از حرکت اجسام جلوگیری کند. اگر انگشت خود را بر روی یک جام شیشه بکشید ، مقاومت چنادنی احساس نخواهید کرد. اما اگر همین کار را با یک کاغذ سمباده انجام دهید ، ناهمواری سطح آن را خوب حس خواهید کرد. ناهمواری عامل ایجاد مقاومت است و حرکت را کند می کند. این مقاومت ( که شما را وا می دارد تا با نیروی بیشتری انگشتان خود را بر روی سطح به حرکت درآورید)ف خیلی زود ایجاد حرارت می کند. کف دستهای خود را برای یک دقیقه بر روی هم بمالید. در اثر اصطکاک ، کف دست قدری گرم می شود که آن را به خوبی حس می کنید . هر چه جرم اشیاء بیشتر و سرعت آنها بالاتر باشد ، اثر گرما بیشتر حس می شود (گرمای بیشتری به وجود می آید). اصطکااک بین تایرهای اتومبیل و جاده ، حرکت اتومبیل را کند و تایرها را داغ می کند. دفعه ی بعد که با اتومبیل به سفر رفتید ، پس از رسیدن به مقصد ، دستهای خود را بر روی یکی از تایرها بگذارید تا داغی آن را احساس کنید. اگر سطح جاده ناصاف و یا تایر کم باد باشد ، حرارت بیشتری تولید می شود.

دانشمندان طراح سسفینه های فضایی باید سفینه را به شکلی بسازند که در مقابل حرارت فوق العاده بالایی که هنگام ورود به اتمسفر زمین تولید می شود ، ایستادگی کند . یکی از راههای کاهش اصطکاک بین سفینه و مولکولهای هوا آن است که شکل سفینه آئرودینامیک باشد تا هوا به راحتی از پوسته ی آن بگذرد.

انرژی هسته ای

حال بشر برای به حرکت درآوردن ماشین های خود منابع مختلفی از انرژی را در دسترس دارد و می تواند به تناسب ، یکی از آنها را انتخاب کند. پیشرفته تیرن منبع انرژی ، توسط راکتورهای هسته ای تامین می شود. نیروگاه های هسته ای طرحهای مختلفی دارند ، اما همه از واکنش های هسته ای حرارت به دست می آورند. حرارت حاصل ، برای تولید بخار مورد استفاده قرار می گیرد و بخار نیز توربین های مولد الکتریسیته را به کار می اندازند . سوخت این نیروگاه های پیشرفته ، اورانیوم است. این فلز ، اتمهای به نسبت کوچکی دارد که در اثر بمباران الکترونی ، به طور زنجیره ای دچار شکافت می شوند و نیروهای عظیمی را آزاد می سازند که برای تولید گرما به کنترل درمی آیند . این فرایند را « واکنش زنجیره ای » می نامند ؛ چرا که به محض شروع ، به صورت زنجیره ای ادامه می یابد و هر واکنش ، واکنش بعدی را سبب می شود. انرژی رها شده آنقدر زیاد است که می تواند انفجاری عظیم به وجود آورد. بمب اتمی ، به همین شیوه کار می کنند.

 

 

 

 

 

 

 

 

منابع:

 

نویسنده

1- مکانیک ساده                      جان پائول

2- مکانیک کوانتومی پایه           دیوید ساکسون

3- مکانیک

4- مکانیک کلاسیک(1)

5- مکانیک کلاسیک(2)

6- اندازه گیری                      

تهیه و تنظیم:فاطمه قربانی



What causes pain in the back of the heel?
دوشنبه 27 شهریور 1396 10:19 ب.ظ
Hi there, I would like to subscribe for this webpage to
take newest updates, so where can i do it please help out.
What do you do for Achilles tendonitis?
دوشنبه 13 شهریور 1396 01:34 ق.ظ
I really like what you guys tend to be up too. Such clever work and reporting!

Keep up the awesome works guys I've incorporated you guys to
blogroll.
BHW
پنجشنبه 31 فروردین 1396 12:44 ق.ظ
I have read so many articles or reviews regarding the blogger lovers except this post is really a good paragraph, keep it up.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


برای دسترسی به کلیه مطالب به صورت طبقه بندی شده، اینجا راکلیک فرمایید